Pedicure praktijk Sylvia Renooy - Beetgum

Pedicure

Een pedicure verzorgt een cosmetische behandeling aan voeten en tenen. Bij pijnlijke voeten als gevolg van likdoorns, eelt, ingroeiende nagels behandeld een pedicure de voeten en zorgt zo voor een gezonde voet. Loopt of sport u veel dan is een regelmatige behandeling van voeten en tenen een must.

Problemen

De meeste problemen aan voeten ontstaan op twee manieren: door drukbelasting of zonder drukbelasting. Daarnaast zijn er vaak nagelproblemen.

Huidaandoeningen die ontstaan zonder drukbelasting

Allergie is een overgevoeligheidsziekte, die je kunt waarnemen als een reactie van de huid. Het lichaam reageert (overdreven) op lichaamsvreemde stoffen waarop het niet moet reageren. Allergische reacties kunnen heel verschillend verlopen en daardoor verschillende gevolgen hebben. Voorbeelden van allergische aandoeningen zijn eczeem, galbulten en netelroos. Verschijnselen zijn blaren, jeuk, uitslag en pijn. Netelroos is een allergische aandoening in de bloedvaten of van de lederhuid die gepaard gaat met (jeukende) galbulten.

Schimmelinfecties/ mycose Iedereen draagt schimmels met zich mee. Schimmels zijn microscopisch kleine draadvormige plantjes die geen bladgroen bevatten. Ze bestaan uit zwamvlok en zwamdraden en planten zich voort door middel van sporen (fijne stofkorreltjes met blote oog niet waarneembaar). Er bestaan meer dan tweehonderdduizend soorten schimmels. Alle schimmelinfecties kenmerken zich door een onscherp begrensde, rode verkleuring van de huid met aan de rand vaak een lichte schilfering. Er kunnen blaasjes op de huid ontstaan. Tussen de tenen spreek je van voetschimmel. Cliënten met voetschimmel hebben vaak jeuk. Goede persoonlijke verzorging kan heel wat ellende voorkomen, dagelijks voeten wassen met Ph neutrale zeep, voeten goed drogen vooral tussen de tenen. Draag dagelijks schone niet synthetische sokken en loop op leren schoenen.

Hyperhydrosis is afgeleid van de Griekse woorden hyper = overmatig en hydros = vocht. Vermeerderde zweetafscheiding aan de voeten ontstaat door een combinatie van factoren: slecht passend of slecht ventilerend schoeisel, overmatige belasting, voetafwijkingen. Een gevolg is dat de huid week wordt en daardoor slapper/ verweekt en gaat gemakkelijker stuk. De huid wordt ook gevoeliger voor allerlei infecties zoals huidschimmelinfecties.

Anhidrosis/ hypohydrosis houdt in dat zweten onmogelijk is en afscheiding van huidsmeer onder de voet geheel is opgehouden. Als de huid door ouderdom, zwakte of ziekte atrofisch (geslonken in omvang en massa) is geworden, dan zijn ook de zweet –en talgklieren atrofisch is hun functie verminderd of opgeheven. Onder de voetzolen zit op plaatsen die onderhevig zijn aan druk, zeer harde eeltvorming, de voet is dor en droog. Hierdoor zullen vooral aan de randen van de nagelplooi en aan de hiel barstjes ontstaan die zeer pijnlijk zijn en moeilijk genezen. De gehele voetzoolhuid doet perkament achtig aan. Voorzichtige voetbehandeling is noodzakelijk om wondjes te voorkomen.

Bromhydrosis zijn voeten die een zeer onaangename (muffe) geur hebben. Meestal is het een gevolg van de afbraak van hoorn op een hyperhidrotische voet. Deze afbraak wordt veroorzaakt door schimmels en bacteriën, die zich graag in een voortdurend vochtige omgeving nestelen.

Psoriasis is een chronisch huidaandoening die erfelijk bepaald is. De kwaal manifesteert zich in roodgekleurde huiddelen, die bedekt zijn met een witte schilferlaag. In de huid is sprake van een verstoring van de verhoorning. Waardoor dit komt is niet precies bekend. Bij psoriasis is de cliënt niet ziek. Genezing van psoriasis is bijna onmogelijk, maar de aandoening is niet besmettelijk. De huiduitslag kan over het hele lichaam voorkomen, maar wordt vooral aangetroffen in de holten van de ellebogen, op de ellebogen, in knieholten, in liezen, rond de navel en onder het hoofdhaar. Door te krabben laat de schilferlaag los en worden rode plekken als kleine rode bloedpuntjes zichtbaar. Psoriasis wordt behandeld met licht en zalf.

Blaren zijn een met vocht gevulde holte die zich in of onder de opperhuid bevindt. Het ontstaan van blaren kan verschillende oorzaken hebben. Mechanische belasting door wrijving en druk zijn de belangrijkste veroorzakers van blaren. De bekendste blaren aan de voeten worden veroorzaakt door knellende schoenen. Deze blaren verschijnen aan de achterkant van de hielen en onder de voeten. Blaren als gevolg van belasting mogen door de pedicure worden behandeld. Doorprikken neemt de spanning weg die de pijn veroorzaakt. Prik een blaar op twee plaatsen door, nadat je de blaar en omgeving hebt gedesinfecteerd. Druk met een steriel gaasje het vocht eruit. Laat de huid van de blaar zitten, desinfecteer deze en dek het af met een steriel gaasje, dakpansgewijs afplakken met leukoplast.

Thermische veroorzakers van blaren zijn verhitting of bevriezing. In dit geval bevindt de blaar zich tussen de huid en de onderhuid. Deze blaren mag je nooit doorprikken! De behandeling van deze blaren moet je overlaten aan een arts.

Chronische blaren worden veroorzaakt door wrijving die ontstaan is door een abnormale stand van het teengewricht. Met een kleine operatieve ingreep kan de teen in een rechte positie worden gebracht, waardoor de oorzaak wordt weggenomen en er geen blaren meer ontstaan.

Huidaandoeningen die ontstaan door drukbelasting

Eeltvorming/callus en likdoorn/clavus is een natuurlijke reactie van de huid op afwisselende druk. Het is de verhoorning van de opperste laag van de huid, de hoornlaag. Handen en voeten zijn de meest voorkomende plaatsen voor verhoorning. Een verhoorning die over een groter deel van de huid is uitgestrekt, noem je eelt. Een zeer plaatselijke verhoorning die naar binnen wordt gedrukt, noem je een likdoorn. De normale eeltlaag wordt dan harder en een versnelde groei van epidermiscellen als de druk op één punt extreem hoog is, zal een likdoorn ontstaan. Het eelt kan nergens anders heen dan naar binnen, de gezonde huid in. De beschermende werking van het eelt wordt dan een pijnlijke last.

Eelt vormt zich normaliter onder de hiel en onder de bal van de voetzool. Bij mensen met een droge huid en bij mensen die veel van hun voeten vergen, ontstaat er veel eelt dat een brokkelige rand vormt van het binnengeleng rond de hiel naar het buitengeleng.

Bij een normale voetstand is eeltvorming een normaal proces. Wie veel loopt krijgt een stevige, beschermende eeltlaag onder de voeten op die plaatsen waar de huid zowel van binnenuit (via het voetskelet), als van buitenaf (via de grond), drukbelasting ondervindt. Eelt is dus een natuurlijke bescherming. Dit fysiologisch eelt zal als de laag niet te dik wordt, geen klachten opleveren.

Bij een abnormale voetstand kan eelt het eerste signaal zijn voor het feit dat er op bepaalde plaatsen een overmatige drukbelasting is. Het ziekteverleden van een cliënt in combinatie met zijn huidige gezondheidstoestand bepaalt of er bij eeltvorming sprake is van normale eeltvorming (fysiologisch eelt) of overmatige hoornvorming (pathologisch eelt).

Kloven/ragaden komen veelal voor bij een droge huidstructuur met aanwezigheid van eelt waardoor de huid ‘openbarst’. Hierdoor ontstaan er soms diepe en pijnlijke kloven. Deze kloven lijken op een kartelige snee in de huid. De randen zijn hard terwijl de huid in de diepte dun en kwetsbaar is. Ze gaan gemakkelijk bloeden. Om deze kloven te genezen, moet de eeltrand in de lenterichting van de kloof worden verwijderd. Zo voorkom je dat de kloof verder wordt opengetrokken.

Nagelaandoeningen

Tunnelnagel/unguis tegularis een nagelafwijking die aangeboren kan zijn of verworven door het dragen van te nauwe schoenen. Door te smalle schoenen groeit de nagel in dwarse richting rond. De nagel die in dwarse richting rond groeit, vertoont die afwijking al in de nagelwortel. Als de nagel groeit, schuift de nagel naar voren en wordt de ronding sterker. Bij een goed verzorging geeft deze nagel geen problemen. Als de nagel niet wordt verzorgd, kan het polster van de teen over de nagelrand heen groeien. Door de druk ontstaat er dan eelt of een likdoorn.

Ingroeiende nagel/pseudo unguis incarnatus is een van de meest pijnlijke nagelafwijkingen. Van nature zijn nagels volkomen gaaf aan de zijkanten. Ingroeien is meestal het gevolg van een slechte verzorging. Als er aan de zijkant van de nagel een onregelmatigheid of een uitstekend puntje ontstaat (bijvoorbeeld door knippen of inscheuren), kan dit gaan ingroeien. De bij de groei naar voren schuivende nagel duwt de oneffenheid in de plooi van de huid. Het is mogelijk dat de nagel in het polster van de nagelwal dringt. Een te kort gehouden nagel of druk van te nauwe schoenpunten kunnen hiervan de oorzaak zijn. De nagelwal groeit over de nagel heen of wordt over de nagel heen gedrukt. Als bij het knippen van dit soort nagels deze punten worden vergeten is ingroeien slechts een kwestie van tijd. Als reactie op de druk van de nagel zal de huid hoornstof vormen waardoor eelt of zelfs een likdoorn kan ontstaan. Als de nagelpunt tot diep in de huid is doorgegroeid met daar onder een ontsteking is er een ingegroeide nagel ontstaan. Een cliënt met een ingegroeide nagel stuur je door naar de huisarts.

Stootnagel/unguis pulsus is een nagelaandoening waarbij een te korte nagel tegen een omhoog staande teentop komt te liggen. De oorzaak hiervan kunnen sterk verschillen. Als eerste kan een te korte nagel ontstaan door te kort knippen of door een te langzame groei van de nagel. Als tweede kan het dragen van te kleine schoenen een oorzaak zijn. Als derde kan een stootnagel veroorzaakt worden door teenafwijkingen zoals hamertenen. Dit kan eelt- en likdoornvorming en ontstekingen aan de vrije rand van de nagel tot gevolg hebben.

Schimmelnagel/onychomycosis wordt veroorzaakt door een trychofytine- infectie en begint vaak aan de vrije nagelrand. Van daaruit groeit de mycose/schimmel in de nagelplaat naar de basis van de nagel. Daarbij kan verdikking, verbrokkeling en zelfs totale vernietiging van de nagelplaat optreden. Vaak echter groeit de mycose net onder de nagelplaat. Je ziet gele witachtige strepen, op den duur wordt de nagelplaat zelfs groenbruin en zwart van kleur. Deze verkleuringen ontstaan door de afvalstoffen van de mycose. Een gevolg van de aantasting van de nagel is dat de groei van de nagel wordt geremd.

Omdat de groei van de nagels essentieel is voor de genezing, kost genezing veel tijd. Bij behandeling en genezing legt de mycose de omgekeerde weg af, namelijk vanaf de basis naar de vrije nagelrand in plaats van vanaf de nagelrand naar de basis. Het ontstaan van de schimmelnagel gaat dus veel sneller dan de genezing daarvan.